Bez kategorii

Statki

Statki, to gra przeznaczona dla dwóch osób, do której jedyne czego potrzebujecie to kartka i długopis dla każdego z uczestników. Zasady są dość proste i oczywiście, jak w każdej zabawie możecie je dowolnie modyfikować 🙂

Przygotowanie planszy

Na początku, każdy z uczestników rysuje na swojej kartce 2 identyczne pola gry. Każde powinno się składać z 10 wierszy i 10 kolumn. To jest klasyczny rozmiar planszy, ale oczywiście możecie wypróbować zarówno większe, jak i mniejsze wymiary . Jeśli gracie z młodszymi dziećmi może wystarczyć pole o wymiarach np. 5 x 5 kratek.

Aby łatwo było narysować plansze, najlepiej użyć kartki w kratkę, wtedy wystarczy obrysować dwa pola, a środki mamy gotowe 🙂 Na koniec oznaczcie kolumny literami „A-J” a wiersze numerami „1-10”

Plansza każdego z uczestników (z dwoma identycznymi polami gry)

Tak przygotowane plansze należy teraz wypełnić swoimi statkami. Dlatego też od tej pory nie pokazujemy naszej kartki drugiemu uczestnikowi gry. Jeśli gracie przy stole, możecie postawić między wami wysoką książkę tak, aby jeden gracz nie widział planszy drugiego 🙂

Każdy z zawodników rysuje okręty na lewej planszy na swojej kartce. Prawa zaś służyć będzie później do zaznaczania w trakcie gry, gdzie mogą znajdować się okręty „przeciwnika”.

Rysujemy statki

Na lewej planszy w dowolnie wybranych miejscach rysujemy 10 okrętów*:

  • jeden czteromasztowiec (zajmujący 4 kratki)
  • dwa trójmasztowce (każdy po 3 kratki)
  • trzy dwumasztowce (po 2 kratki)
  • cztery jednomasztowce

Prawą planszę pozostawiamy na razie pustą.

*jeśli wasze plansze mają inne wymiary niż 10×10 kratek, dostosujcie do nich ilość i wielkość okrętów

Trójmasztowce i czteromasztowce mogą mieć różne kształty i ustawienia, tak jak przykładowo pokazujemy obok.

Ważne są dwie kwestie: jeden statek nie może się stykać z innym (nawet rogami), a dodatkowo poszczególne części jednego statku muszą mieć chociaż jedną krawędź wspólną (nie wystarczy wspólny róg).

Zaczynamy grę 🙂

Kiedy już zawodnicy (oznaczymy ich A i B) narysują swoje statki zaczynamy grę. Zasady są proste: zawodnicy na zmianę próbują zlokalizować, gdzie znajdują się statki przeciwnika, wybierając pola np. A10, C3, I7…

Mamy dwie opcje gry: albo zawodnicy „strzelają” naprzemiennie (ruch zawodnika „A”, ruch zawodnika „B”), albo naprzemiennie do czasu gdy uda się zawodnikowi trafić w okręt przeciwnika – wtedy może strzelać tak długo, aż nie „skusi. My w poniższym przykładzie wybraliśmy opcję drugą.

Przykład

  • zawodnik A mówi H3 – ponieważ zawodnik B nie ma na nim statku mówi PUDŁO (zawodnik A rysuje kropkę na polu H3 na prawej planszy, B na lewej)
  • zawodnik B wybiera pole E5 – ponieważ zawodnik A nie ma na nim statku mówi PUDŁO (zawodnik B rysuje kropkę na polu E5 na swojej planszy prawej, A na swojej lewej)
  • zawodnik A mówi C7 – ponieważ zawodnik B ma tam statek mówi TRAFIONY PŁYWA; a ponieważ zawodnikowi udało się trafić ma kolejny ruch – mówi więc B7 a wtedy zawodnik B mówi TRAFIONY ZATOPIONY (a na polach C7, i B7 zawodnik A rysuje X na swojej prawej planszy, a B na lewej
  • aby ułatwić sobie zadanie zawodnik A może narysować na prawej planszy kropki naokoło zatopionego statku, ponieważ wie, że w tym miejscu już żaden okręt się nie znajduje (ponieważ wg zasad okręty nie mogą się stykać rogami).
  • ponieważ zawodnik A wciąż nie „skusił” ma kolejny ruch – mówi więc D3 – i znowu słyszy TRAFIONY PŁYWA, wybiera dalej D4 i słyszy PUDŁO; pora więc na zawodnika B
  • zawodnik B mówi I2 i słyszy TRAFIONY PŁYWA, wybiera dalej H2 i słyszy pudło
  • i znów czas na zawodnika A

Gra kończy się gdy jeden z zawodników „zatopi” wszystkie okręty drugiego uczestnika zabawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *