Bez kategorii

Robimy gry!

Lubicie gry planszowe? Macie jakieś ulubione? A może chcielibyście w jakąś zagrać, a nie posiadacie żadnej interesującej Was w domu? Zapraszamy do stworzenia własnych planszówek – możecie je stworzyć na wzór już istniejących lub wymyślić zupełnie nowe! My pokażemy, jak w prosty sposób zrobić jedną z nich – powstała na wzór popularnych „węży i drabin” – dodaliśmy jednak kilka zasad 🙂

Na początku potrzebowaliśmy planszy do gry. Wybraliśmy taką, na której będzie się znajdowało 100 pól. Ich liczba zależy jednak tylko i wyłącznie od Was 🙂 – możecie grać zarówno przy 50 czy 150 polach, jak i przy każdej innej liczbie – wielkość planszy wpływa jedynie na długość rozgrywki 😀

Pola rysujemy, przy pomocy linijki (najlepiej na grubym kartonie, tak aby gra była sztywniejsza, a tym samym trwalsza) – zanim zaczniecie rysować zmierzcie długość i szerokość kartki i wyliczcie jakiej wielkości powinno być każde pole. A jeśli macie komputer i drukarkę, możecie uprościć sobie nieco pracę i wydrukować podstawy planszy.

My stworzyliśmy w Wordzie prostą tabelkę (5 na 5 kolumn), dzięki czemu na stronie mieliśmy 25 pól. Wydrukowaliśmy 4 takie tabele i po sklejeniu otrzymaliśmy gotową bazę naszej planszy. Warto, na tym etapie tworzenia planszówki, przykleić ją na gruby karton, aby gra była bardziej trwała.

Następnie należy ponumerować wszystkie pola (u nas od 0 do 100), a dodatkowo na polu „1” napisać START, a na „100” META.

Wydrukowane tabele do planszy

Pusta plansza (po sklejeniu tabel)

Teraz już wszystko zależy od Waszych pomysłów, a także od wieku i liczby uczestników (jeśli grają młodsze dzieci można uprościć zasady). My pokazujemy, jak uzupełniliśmy naszą planszę i jakie wprowadziliśmy zasady:

  • najpierw należy ustalić, który zawodnik zaczyna grę (np. przez rzut monetą, wyliczankę) i zaczynacie zabawę 😀 ;
  • każda osoba rzuca po kolei kostką i przesuwa swój pionek o tyle pól, ile wypadło na kostce – a jeśli stanie na pole, którego numer znajduje się w kółeczku, musi skorzystać z zasady przypisanej do tego pola (KOSTKA, ZMIANA, KOLEJKA, DODATKOWY RUCH, DRABINA);
  • po stanięciu na pole, na którym zaczyna się różowa drabina, „wchodzimy” na pole, na którym się ona kończy (dodatkowo oznaczyliśmy je strzałeczkami na końcach drabin) – czyli idziemy z: pola 3 na 18, z 26 na 47, z 56 na 65, z 62 na 79, z 68 na 74;
  • brązowe drabiny prowadzą w dół, czyli: z pola 14 spadamy na 8, z 57 na 38, z 52 na 49, z 86 na 75, z 98 na 84;
  • pole ZMIANA oznacza, że zawodnik który na nim stanie, zamienia się polami z przeciwnikiem (a jeśli grają więcej niż 2 osoby, to zamienia się z osobą, do której należy następny ruch);
  • pole KOSTKA oznacza, że po stanięciu na nie, zawodnik ponownie rzuca kostką – jeśli wyrzuci liczbę parzystą idzie do przodu, o tyle pól ile na niej wypadło, jeśli zaś nieparzystą, to cofa się o ilość oczek widocznych na kostce;
  • pole KOLEJKA oznacza, że zawodnik traci jedną kolejkę;
  • pole DODATKOWY RUCH oznacza, że zawodnik rzuca drugi raz kostką;
  • zabawę wygrywa osoba, która jako pierwsza dotrze na METĘ.

Gra jest prosta, a przy tym wciągająca i nieprzewidywalna. Może się zdarzyć, że zawodnik który znajduje się prawie na mecie, nagle zajmie ostatnie miejsce i odwrotnie 😀

Do zabawy potrzebujecie pionków i kostki. Za pionki mogą posłużyć dowolne przedmioty: guziki, kamyki, klocki. Jeśli zaś nie macie kostki, możecie napisać na kartkach numery od 1 do 6 (albo np. 1-8, czy 1-9, jeśli macie planszę z dużą ilością pól), wrzucić je do dowolnego pojemniczka i losować przed każdym ruchem.

Miłej zabawy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *