Bez kategorii

GRA W KLASY

Projekt „Rodzinnie” zaczynamy od gry w klasy. Jest to prosta zabawa, do której tak naprawdę nie potrzeba żadnego sprzętu i materiałów – wystarczy ziemia patyk i kamyczki 🙂 Dodatkowym plusem gry jest to, że można ją modyfikować na różne sposoby. Ponadto jeśli gramy nie na ziemi, ale np. na boisku i mamy kolorową kredę, to oprócz samej gry w klasy można się świetnie bawić przy ozdabianiu naszego pola gry.

 

Czego potrzebujemy:

  • kredy (jeśli gramy np. na boisku), patyczka (jeśli gramy na ziemi),
  • żetonów – np. kamyki, guziki, małe przedmioty, którymi będziemy rzucać w narysowane pola (po jednym żetonie dla każdego zawodnika – każdy z żetonów musi być nieco inny – np. różnić się kolorem, ale żeby było sprawiedliwie powinny być zbliżone kształtem i wagą).

A ile osób może grać w klasy? Tutaj nie ma limitu – aczkolwiek im więcej osób tym dłuższe rozgrywki, więc wydaje się, że najlepiej aby osób grających było 3-5 🙂

Na początku rysujemy nasze pola do gry w klasy – można narysować je w dowolny sposób – obok pokazujemy przykładową propozycję. Możecie zacząć od prostych kształtów, a w ramach kolejnych rozgrywek wymyślać inne. U nas jest 8 klas, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby Wasze miały mniej lub więcej.

Pola nie mogą być za duże, ale musi się w nich zmieścić stopa każdego gracza, proponujemy więc aby miały mniej więcej długość dwóch stóp. Pola nie muszą być identyczne co do wielkości – jeśli będą nieco się różniły nic się nie stanie 🙂 A jeśli macie różne kolory kredy proponujemy zrobić klasy kolorowe – można je także dowolnie ozdobić.

Na około pół metra od początku klas wyznaczacie pole START (możecie je np. zaznaczyć patyczkiem, kreską lub napisać START kredą na boisku).

Po namalowaniu pola gry, losujecie kolejność (np. rzucacie kamyczkiem w cyfrę „1” z pola START i ten kto rzuci najbliżej zaczyna grę – itd. jeśli chodzi  o kolejność rozpoczynania gry przez pozostałych zawodników).

ZACZYNAMY GRĘ!

Pierwszy zawodnik staje na polu START i rzuca swoim żetonem w pole z numerem 1. Jeśli wceluje (żeton nie wyjdzie za linię pola), przeskakuje całe klasy (jeśli nie wceluje traci kolejkę i grę zaczyna następny gracz). Zawodnik zaczyna skakać na jednej nodze – najpierw na pole 1, potem także na jednej nodze na pole 2, potem prawą nogą na pole 4 a lewą na pole 3. I znowu na jednej nodze na pole 5 i 6 a potem prawą nogą na pole 8 i lewą na pole 7. Teraz najtrudniejszy moment – obrót. Czyli należy zrobić podskok z obrotem, tak aby prawa noga znalazła się na polu 7 a lewa na polu 8. I wracamy w podskokach na początek „klas”. Jeśli w trakcie skakania zawodnik nadepnie na jakąkolwiek narysowaną linię przerywa i traci kolejkę. Kolejny zawodnik zaczyna swoją rundę, gdy poprzedni gracz albo straci kolejkę albo wróci na początek po prawidłowym przeskoczeniu „klas”.

Jeśli np. grają trzy osoby i w pierwszej rundzie osoba A wcelowała żetonem w pole 1 i przeskoczyła całość bez nadepnięcia na linię, osoba B nie wcelowała w pole 1, a osoba C wcelowała, ale skacząc nadepnęła na linię, to w drugiej rundzie gra wygląda tak:

– osoba A stojąc na polu START rzuca żetonem na pole 2 – jeśli wceluje zaczyna skakać tak jak w pierwszej rundzie. Jeśli przeskoczy całe klasy bez nadepnięcia na linię w kolejnej kolejce rzuca żetonem na pole 3 itd.

– druga i trzecia osoba zaczynają ponownie od pola 1 – rzucają żetonem i jeśli wcelują w pole 1 skaczą przez całe klasy. Jeśli przeskoczą prawidłowo, to w następnej rundzie rzucają żetonem na pole 2.

Grę wygrywa ta osoba, która jako pierwsza przeskoczy wszystkie klasy!

Im dalszy etap tym trudniej – wcelować żetonem w pole oddalone o 2-3 metry nie jest prosto. Dlatego nawet np.  jeśli wciąż stoicie na polu 1, a ktoś dotarł już do pola 7, to wciąż macie szansę wygrać 🙂

MIŁEJ ZABAWY!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *